دنیای قشقایی

بدبخت ملت و قومی که تاریخ خود را نداند ، تیره بخت تر از آن ملت و قومی است که علاقمند به دانستن تاریخ خود نباشد و شوربخت تر از همه ملت و قومی است که تاریخ خود را به ریشخند بگیرد .

عید نورو در میان مردم قشقایی
نویسنده : نوروز دّرداری(فولادی) - ساعت ٢:٢٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/٢٦
 

زندگی در ایل قشقایی به صورت کوچ روی است. پاییز و زمستان ها  برای حفاظت خود و دامهایشان از سرما در گرمسیر سکونت موقت دارند و بعد از فصل زمستان به سوی سرزمین های ییلاقی خود در مناطق سردسیر حرکت می کنند و بهار و تابستان را در آن بخش زندگی می کنند. معمولا  با توجه به وضعیت آب و هوا و علفزارها زندگی در گرمسیر تا اواسط فروردین ادامه دارد. و عالبا ایام نوروز و جشن آن را در همین دیار برگزار می کنند. و به سبب تعادل هوا و زاد و ولد گوسفندان در ایام بهار هز چند زحمت آنان به ویژه زنان بیشتر است اما اوقات آن ها خوشتر و شاد تر سپری می شود. 

عید یا جشن نوروز در میان ترکان قشقایی به نام نوروز بایرام رواج دیرینه دارد. و شاید یکی از مهمترین روزهای به یاد ماندنی و بهترین روز شادی آفرین در میان مردم  ایل باشد. نوروز همراه نو شدن طبیعت است که برای مردم عشایر حکم زندگی از نو دارد. و این روز پیام آوری است برای آنان که روزهای سرد زمستان سپری شده است و سرمای کشنده برای زندگی کوچ روی به پایان رسیده است. اگر زمستان پربرکت بوده و باران کافی باریده باشد، معمولا در قشقلاق عشایری که در حوزه های گرمسیری قرار دارد، بهار زود تر فرا می رسد و همه جا علف زارها سبز و گلهای لاله وحشی که مردم به آن نوروز گلی می گویند (چون که هنگام نوروز هویدا شده و همه جا را غرق گل می کند)، شادی مردم عشایر بیشتر و روحیه شان  بهتر خواهد بود. باران رحمت خدا ست که بر این بندگان محتاج رحمت خود هدیه می دهد. و مردم قشقایی از جند روز مانده به عید از  سکونت در دامنه کوه ها و یا دره ها که معمول است و برای پناه گیری و ایمن بودن از باد و توفان انتخاب می شود به دشت های سبزه روییده و مسطح کوچ  کرده و یورت تازه ای را انتخاب می کنند و خود را برای ایام عید  و هم چنین برای حرکت به سوی سردسیر آماده می کنند.

بهار فصل تحرک بیشتر و دارای هدیه های طبیعی برای دام این گروه از مردم است که زندگیشان به رونق و توسعه دام هایشان بستگی دارد. و به همین دلیل به شکرانه روی خوش طبیعت نو، آن ها این روز و روزهای چندی بعد از آن را خوش می دارند. و مراسمی برگذار می کنند.


 
 
سال نو بر همه خچسته باد
نویسنده : نوروز دّرداری(فولادی) - ساعت ٦:٠٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/٢٥
 

آید بهار و پیرهن بیشه نو شود      ×

  نوتر  بر  آورد گل  اگر ریشه نو شود

زیباست روی کامل سبزت کلاه نو           

    زیباتر آنکه در سرت اندیشه نو شود

نو روز سال نو بر دوستان؛ نو و خجسته باد. در سال نو، همه آرزو کنیم که جملگی دارای اندیشه های نو برای نوآوری و نوسازی در زندگی  و آباد سازی ایران زمینی نو  باشیم.


نوروز دّرداری(فولادی)


 


 
 
ساخت آرمگاه ماذون شاعر قشقایی
نویسنده : نوروز دّرداری(فولادی) - ساعت ٦:٤٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/٢٢
 


        (اگر هر قشقایی
 فقط هزارتومان کمک کند،

  آرامگاه مأذون ومجموعه فرهنگی آن ساخته میشود) 

 

 "مدت دیر اولموشام مست هوی عشق

 دیوانه یــــــه همخوی اولور خوی عشق

یوز ایـل اؤلموش اولسام گلر بوی عشق

مأذون دئر ایــــــــله سنگ قبرستانیمی"   (مأذون)

        در دیماه ۱۳۷۲ هجری شمسی به بهانه یکــصدمین سال در گذشت میرزا مأذون، شاعر و عارف سترگ ایل قشقایی و عشایر جنوب، یادمانی در سالن اجتماعات آموزش و پرورش عشایری در خیابان باغ ارم شیراز برگزار گردید در حالی که کسی نمیدانست آرامگاهش کجاست چه گونه مرده و چه کسی درکجا به خاکش سپرده...

      مرحوم شهبازی از قول شیرزاد بیگ دزکردی نوشته بودکه مدفنش در بقعه شازده منصور شیراز است و من از شخص دیگری شنیده بودم در قبرستان شادایی الله شیراز است حتی شنیده بودم که بقعه شاهزاده منصور هم در همانجاست و در سال ۱۳۶۴ که دانشجوی دانشـــــــــگاه شیراز بودم مدتها وقت صرف کرده آن قبرستان وسیع را سنگ به سنگ جستجو کرده بودم اما...     


 
 
نگاهی به پیشینه ایل قشقایی در تاریخ ایران
نویسنده : نوروز دّرداری(فولادی) - ساعت ۳:٤٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/۱٩
 

قدیمی ترین نوشته ای  که در مورد ایل قشقایی در ایران زمین  به دست آمده است کتابی است؛ به نام کتاب جامع التواریخ حسنی، تالیف تاج الدین حسن ابن شهاب یزدی،  این کتاب در سال های  ۸۵۵-۸۵۷ قمری(831 تا 833 شمسی) نگارش یافته است.در قسمتی از آن که مربوط  به احوال باز ماندگان و شاهزادگان تیموری در سالهای 543 ه ق(528 ش) اختصاص دارد ؛ ذیل اطلاع در باره حکومت سلطان ابراهیم در شیراز اینطور نوشته است:

"بای قره چون به حوالی شیراز رسید سلطان ابراهیم لشگر بیرون آورده مصاف دادند. لشکریان ابراهیم غیبت نمودند و سلطان ابراهیم هزیمت یافته به ابر قوه آمد و بای قره پادشاه شد. بر حسب قرار چون به گندمان رسید احشام قشقائی معلوم کردند و اورا گرفته پیش امیر زاده رستم بردند. او اعلام سریر اعلی کرد."

بنا بر این نوشته؛ قوم قشقایی سال ها قبل از سنه 543 ق (528 ش) در جنوب ایران حضور داشته است. اما متاسفانه از سوابق آن ها در ایران ، قبل از این ناریخ نوشته ای تا کنون به دست نیامده است. اما در مورد پیشینه باستانی آن ها در قرون قبل از میلاد در سر زمین آسیای صغیر اسنادی یافت شده است که در بخش «تاریخ باستانی قوم قشقایی » چداگانه نوشته و خواهم نوشت. اما با در نظر گرفته نوشته تاج الدین حسن بن شهاب یزدی، این امر مسلم است که اقوام ترک زبانی به نام ایل قشقایی ، بیش از پنج قرن قبل از صفویان در منطقه فارس بوده اند و آن چه که پاره ای از پژوهشگران نوشته اند که ایل قشقایی در آذربایجان بوده و توسط شاه عباس به فارس کوچ داده  شده است،  نمی تواند درست باشد. 


 
 
تاریخ باستانی قوم قشقایی
نویسنده : نوروز دّرداری(فولادی) - ساعت ٥:٢٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/٩
 

تاریخ ؛  هویت و شناسنامه و کارنامه ی تلاش های هر قوم و ملتی، است.  تاریخ  حافظه  جمعی؛  گروهی از  انسان ها یی  است که  بر  اساس  شرایط و موقعیت های خاص ، سر نوشت  و حیات   آن ها به هم گره خورده است. 

تاریخ؛ نیاز هر قوم و ملتی برای درک درست و حقیقی از هویت واقعی خود است. و اجرای این مهم بر عهده تاریخ نگاران است، که با کشف اسناد و مدارک، حقایق پنهان را کاوش کرده و خاطرات گذشتگان را که  تاریخ ما هستند، انتشار داده و زنده نگه دارند.  

بررسی تاریخ مردم قشقایی مانند بسیاری از حوادث تاریخی دیگر تاکنون مبهم بوده و دانستنی ها ما در باره گذشته دور و تاریخ این مردم، بسیار اندک ، و غیر مستند بوده است. به درستی معلوم نبود که ترکان قشقایی چه تاریخی داشته و در کدام سرزمین ها می زیسته اند و چه حوادثی را پشت سر نهاده اند. و اغلب نوشته ها در مورد تاریخ این قوم با حدس و گمان مورخین  همراه بوده است.    


 
 
به پرشین بلاگ خوش آمدید
نویسنده : پرشین بلاگ - ساعت ٤:۱۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/٩
 
بنام خدا

كاربر گرامي

با سلام و احترام

پيوستن شما را به خانواده بزرگ وبلاگنويسان فارسي خوش آمد ميگوييم.
شما ميتوانيد براي آشنايي بيشتر با خدمات سايت به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:

http://help.persianblog.ir براي راهنمايي و آموزش
http://news.persianblog.ir اخبار سايت براي اطلاع از
http://fans.persianblog.ir براي همكاري داوطلبانه در وبلاگستان
http://persianblog.ir/ourteam.aspx اسامي و لينك وبلاگ هاي تيم مديران سايت

در صورت بروز هر گونه مشكل در استفاده از خدمات سايت ميتوانيد با پست الكترونيكي :
support[at]persianblog.ir

و در صورت مشاهده تخلف با آدرس الكترونيكي
abuse[at]persianblog.ir
تماس حاصل فرماييد.

همچنين پيشنهاد ميكنيم با عضويت در جامعه مجازي ماي پرديس از خدمات اين سايت ارزشمند استفاده كنيد:
http://mypardis.com


با تشكر

مدير گروه سايتهاي پرشين بلاگ
مهدي بوترابي

http://ariagostar.com