دنیای قشقایی

بدبخت ملت و قومی که تاریخ خود را نداند ، تیره بخت تر از آن ملت و قومی است که علاقمند به دانستن تاریخ خود نباشد و شوربخت تر از همه ملت و قومی است که تاریخ خود را به ریشخند بگیرد .

برگ هایی از تاریخ معاصر ایل قشقایی
نویسنده : نوروز دّرداری(فولادی) - ساعت ٦:۳٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٢/٢٧
 

وزارت داخله تلگراف از طهران به شیراز نمره کتاب ثبت 1/33/695 13 محرم 1330

فوری است به آقای قوام الملک رمز شود:

موافق اطلاعاتی که به وزارت امور خارجه رسیده است قریب پانزده هزار نفر از قشقایی ها  اتحاد کرده در خیال اغتشاش هستند جاج کریم خان هم مشغول تحریک و فساد است و اگر فورا وسایل جلوگیری از خیالات آن ها فراهم نشود عنقریب تولید زحمت و مشکلات خواهد کرد. لازم است به فوریت اسباب جلوگیری آن ها را فراهم کرده نگذارید به خیالات فاسده خودشان نایل شوند.

بدیهی است به هر وسیله سریعی که می توانید از حاج محمد کریمخان (کشکولی) که عمده محرک است جلوگیری کرده که اتحاد دیگرایل نیز تبدیل به تفریق کرده اسباب زحمتی در آتیه فراهم نگردد. از وزارت امور خارجه که رمزا در این باب به جنابعالی تعلیمات داده شود. امضاء "


 
 
** پژوهشی در نظام آموزش عشایری -2
نویسنده : نوروز دّرداری(فولادی) - ساعت ۱:٥٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٢/٢٧
 

مدارس عشایری یکی از برنامه هایی است که در اوایل دهه 1330ش آغاز  به کار نمود. گفته و نوشته شده است که راه اندازی این مدارس با کمک و سرپرستی سازمان اصل چهار  آمریکا در شیراز صورت گرفته است. برای نمونه یکی از این نوشته ها که گزارش رویتر است در بخش اول این نوشته ها منتشر کردم. نوشته های دیگری هم در دست است که در مباحث های بعدی منتشر خواهد شد. برای آشنایی با اهداف و فعالیت ها و رجال مردان همکار این سازمان در ایران به معرفی این سازمان در کشور می پردازیم و در نوشتارهای بعدی به فعالیت های اصل چهار در آموزش عشایری خواهیم رسید.

نگاهی به جنگ جهانی دوم

جنگ جهانی دوم (World War II) یک جنگ فراگیر بین سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵  (1318 – 1324ش) بود. این جنگ بسیاری از کشورهای جهان را درگیر کرد تا جایی که دو دسته از کشورهای مختلف به نام‌های متحدین و متفقین به وجود آمد و حوزه آن شامل کشورهای اروپایی بود. 


 
 
.. نگاهی به پیشینه ایل قشقایی در تاریخ ایران زمین - 2
نویسنده : نوروز دّرداری(فولادی) - ساعت ۱٢:٢۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٢/٢٠
 

جانی خان پس از مرگ آغا محمد خان قاجار به میان ایل برگشت. و طبق نوشته فارسنامه ناصری تا این موقع بزرگ ایل قشقائی را ایل بیگی مینامیدند. و در ایران تنها در مملکت خراسان بزرگتر ایلات را ایلخان میگفتند. در سال ۱۲۳۴ قمری قمری  ( 1198ش) جانی خان رسما" از طرف فتعلیشاه قاجار به لقب ایل خان ملقب گردید و این اولین بار در فارس است به کسی لقب ایلخان داده شده است. پسر جانی خان بنام محمد علی خان لقب ایل بیگی گرفت.

جانی خان از روسای مدبر و کاردان قشقائی بود. امروزه بسیاری از مورخان در رابطه با قشقائی وی را بنیان گذار واقعی ایل میشناسند. وی در زمان ریاستش که همزمان با آغاز سلطنت قاخاریه است توانست مجددا نفوذ و قدرت ایل را توسعه داده علاوه بر منطقه فارس در دربار و سازمانهای حکومتی نیز اعتبار زیادی برای ایل کسب نماید. ایل قشقائی در این زمان دارای وحدت و یک پارچگی فوق العاده بود.


 
 
زندگی نامه من
نویسنده : نوروز دّرداری(فولادی) - ساعت ٦:٥۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٢/۱٧
 
 زندگی نامه نوروز دّرداری(فولادی) – 
از ترکان ایل معروف قشقایی و زاده شهر - نفت خیز گچساران در جنوب ایران هستم زندگیم تا سال های نوجوانی در کنار مردم ترک و لر همان شهر  گذشته. تحصیلات ابتدایی خویش را در زادگاه و دروان دبیرستان را  در آغاجاری و شیراز به پایان رساندم. بعد از چندین سال کار در موسسات وابسته به شرکت نفت،  در جنوب ایران برای کار به تهران مهاچرت کردم.
        هم زمان با کار در شرکت جنرال تایر و رابر ایران (شرکت ایران تایر فعلی ) به تحصیلات خود تا درجه کارشناسی ارشد در رشته های مدیریت بازرگانی و مهندسی صنایع ادامه دادم. در شرکت مزبور به عنوان یک کارمند ساده استخدام شدم و در طول پانزده سال سابقه کار در موسسه مزبور مسئولیت های مدیریت مالی و اداری- مدیریت تولید و کارخانه در نهایت در سال 1356 به مدیر عاملی شرکت مزبور دست یافتم. در پی آن در شرکت های پارسیلون - گجساران و لوبت ایران سمت های مدیریت را داشتم.
           در سال 1368 وارد خدمات پژوهشی شدم و برای اولین بار در ایران نظام مدیریت مشارکتی از راه پیشنهاد کارکنان در موسسات را طراحی و در مرحله اول در شرکت های وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و بعد از در موسسات صنعتی و خدماتی بی شماری پیاده کردم.
این نظام در نهایت به عنوان وسیله مطلوب برای مشارکت کارکناد در امور سازمان ها - توسط شورای عالی اداری کشور در سال 1379  برگزیده و اجرای آن در همه ی سازمان های دولتی الزامی شد. اینک نظام پیشنهادها در دهها سازمان و شرکت تولیدی به کار گرفته می شود، سالیانه دهها هزار پیشنهاد به عنوان زاییده فکری کارکنان این سازمان ها ارایه شده و بسیاری از آنها به اجرا در می‌آیند. این کار را بعد از تربیت فرزندانم بهترین حاصل زندگیم می دانم.
 چندین سال  به عنوان مشاور امور برنامه ریزی و تشکیلاتی با سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران همکاری داشتم. و در همین دوره سخنرانی های فراوانی در مورد مدیر مشارکتی و مدیریت کیفیت جامع در موسسات، وزارتخانه، در تهران و شهرستان های ایران ایراد و کلاس های آموزشی زیادی دایر و برگزار کردم.
         مقالات متعددی نیز در نشریات گوناگون در رابطه با مدیریت و منابع انسانی و مدیریت کیفیت نشر داده ام، از جمله مقالات :
1.   معرفی سیستم حسابداری صنعتی  و کاربرد آن موسسات :مجله اتاق صنایع و بازرگانی – شماره 31 سال 1345
2.      مدیریت کیفیت جامع-  مجله:    استاندارد و کالاهای ایرانی-سال 1371  , ، سال 3 ، شماره 14،  .
3.      ارتقاء بهره‌وری از طریق مشارکت کارکنان ,  مجله  روش, ، سال 4 ، شماره 25،
4.      نقش مدیران در مدیریت فرایند تکنولوژی، دومین سمینار علم توسعه و تکنولوژی،   دانشگاه صنعتی امیرکبیر
5.      مدیریت در ژاین – مجله گزارش در چندین شماره در سال 1372-1373
6.      مدیریت کیفیت جامع -  نشریه مدیران سال 1374
7.      «مدیریت و شناخت خلاقیت»  ، صنعت مطبوعات شماره اسفند ماه 1371
8.      ن‍ق‍ش‌ م‍دی‍ران‌ در م‍دی‍ری‍ت‌ ف‍رآی‍ن‍د ت‍ک‍ن‍ول‍وژی‌-  نشریه روش‌( ۱۲۵ ) سال 1374
9.     چاپ مقالات متعدد در نشریه صنعت بهتر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران سالهای 1370 -1374
و کتاب های زیر را تدوین و یا ترجمه و انتشار داده ام:
1.      .مدیریت در ژاپن.تهران:موسسه خدمات فرهنگی رسا، 1371.
2.      مدیریت کیفیت جامع – سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران 1372
3.      خروج از بحران (بیماری های مدیریت) موسسه خدمات فرهنگی رسا  1375
4.      مدیریت نوآوری از طریق راه نقشه فناوری سال 1389
5.      تاریخ اجتماعی و سیاسی ایل بزرگ قشقایی – انتشارات تخت جمشید 1388
کتاب های در دست انتشار:
1.      مدیریت چین – موسسه فرهنگی رسا
2.      مدیریت مشارکتی – موسسه فرهنگی رسا
3.      مدیریت و رهبری داریوش بزرگ – انتشارات تخت جمشید - قشقایی
4.      ثروت های برباد رفته و مردم از یاد رفته(تاریخ نفت و نفت شهرهای ایران) تخت جمشید
5.      تاریخ گمشده قوم قشقایی – تخت جمشید- تخت  قشقایی

 کتاب های در دست مظالعه:

1. نقش آفرینان در نظام جمهوری اسلامی ایران

2. حکومت اعراب در ایران

3.  مدارس عشایری ایران و دستاوردهای آن


 
 
دولت‌ها (اقوام) هم‌مرز و هم‌دوره با قشقایی‌های باستانی -4
نویسنده : نوروز دّرداری(فولادی) - ساعت ٩:۱٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٢/٩
 

در سرزمین های آناتولی که همان ترکیه فعلی باشد، در طول تاریخی  هزاره دوم پیش از میلاد بر اساس اسناد و مدارکی که به دست آمده است، دو قوم در پی هم در این دیار حکمرانی کرده اند. یکی از آنان قوم حاطی و دیگری هیتی بوده است. هر چند  که از قوم قشقا در اسناد به دست امده از قوم حاطی نامی از قشقا برده نشده است، اما در مدارک به دست آمده از زمان هیتی ها اسناد زیادی کشف شده که نشان می دهد که قوم قشقا در این نواحی زندگی می کرده اند. و نهایتا در سرنگونی امپراتوری هیتی که یکی از قدرت مندان این دیار بوده است، قوم قشقا دخالت داشته است. به همین دلیل به معرفی این دو حکومت که در منطقه آناتولی، که همان سرزمین قوم قشقا هم بوده است، اشاره می کنیم:

1. حاطّی (حاطّیان)که بودند؟

پژوهشگران  معتقدند  که جمعیت و مردم ساکن آناتولیا در «دوره‌ی هزاره‌ی سوم» قبل از میلاد گروهی مردمی بومی بودند که قبل از ورود اقوام هند و اروپایی، در این دیار زندگی می کردند  به نام «حاطّی‌ها » خوانده می‌شدند.

«حاطّی‌ها»  یکی از اقوام بسیار باستانی تاریخ هستند که در کناره‌های رود قزل ایرماغ  در حوزه‌ی اناتولی (ترکیه فعلی) سکونت داشته‌اند. آنان به یک زبانی غیر از زبان (هند و اروپایی) سخن می‌گفته‌اند که به این زبان (حاطّیک) گفته می‌شد که شاید زبانی وابسته به گروه زبان‌های قفقازی بوده باشد. همسایه‌ی شرقی این کشور، خالدیس نیز احتمالاً به همین زبان سخن می‌گفته‌اند. نخستین حکومت مرکزی که در سرزمین آناتولی (ترکیه) تشکیل شده است مربوط به تمدن حاطّی‌هاست. بر اساس اسناد به دست آمده آنان در سال 2800 پیش از میلاد،  آن ها در این سرزمین سکونت داشته و با دولت سومری‌ها رابطه‌ی تجاری داشته‌اند.

تا همین اواخر تصور می‌شد که حاطّی‌ها، زبان نوشتاری از آن خود نداشتند، و از زبان میخی برای روابط و امور تجاری خویش بهره می‌گرفته‌اند. اما (تروور بریس ـ) استاد باستان‌شناس و کارشناس تاریخ هیتّی‌ها، در این باره می‌نویسد: «مدارک شناسایی تمدن حاطّی در بقایای یکی از زبان‌های غیر از هند و اروپایی از آرشیو «هیتّی‌ها» به دست آمده است. این زبان در چندین اسناد آن دوران نوشته شده است که به زبان «هاتیلی » یعنی به زبان حاطّی نگارش یافته است. متون چند سند باقی مانده از شخصیت‌های مذهبی، که در آن‌ها نام خدایان حاطّی‌ها و نام اشخاص و مکان‌های حاطّی وجود دارد و از آنان نام برده شده است.