دنیای قشقایی

بدبخت ملت و قومی که تاریخ خود را نداند ، تیره بخت تر از آن ملت و قومی است که علاقمند به دانستن تاریخ خود نباشد و شوربخت تر از همه ملت و قومی است که تاریخ خود را به ریشخند بگیرد .

قوم قشقایی در تاریخ باستانی -2
نویسنده : نوروز دّرداری(فولادی) - ساعت ٩:۱٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۳/۱٧
 

در بررسی و مطالعاتی که در مورد قوم قشقا در چند سال پیش انجام می دادم  به نوشته ای بر خوردم که از حضور این قوم در زمان تیگلات-پیلسر سوم  سلطان آشور حکایت می کرد. من این روایت را در کتاب تاریخ گمشده قوم قشقایی درصفحه 128 درج کرده ام. از آن زمان در پی دست یافتن به متن سنگ نوشته این پادشاه در مورد قوم قشقایی بوده ام. اخیرا متن این سنگ نوشته را پیدا کردم.

 تیگلات-پیلسر سوم  از سال - ۷۴۵ تا ۷۲۷ پیش از میلاد - به پادشاهی آشور رسید. وی دومین پادشاه بزرگ آشور است که یک سازماندهی، اجتماعی، نظامی و سیاسی منظم و پیشرفته ای را در آن کشور پیاده کرد و نیرومندی مجدد آشور مقارن با سلطنت وی است. این پادشاه، طی نخستین لشکرکشی خویش علیه ماد در سال - ۷۴۴ پ. م. - با مانتا که ار متحدبن فوم ماد بود تماس عملیاتی داشت.

تیگلات پیلسر در سال - ۷۴۴ ق. م - حملاتی پیاپی را به ماد آغاز کرد که به مدت چند سال دوام داشت، او ایالات «آراز یاش» و «بیت سانگی» و منطقه «اوشکاکان» را تسخیر کرد و شماری از ساکنین آنجاها را به شمال سوریه و فنیقیه تبعید کرد. او در سنگ‌نوشته‌ای نام طوایفی را که اسیر برد، آورده‌است.

 


 
 
ساختار قدرت در قوم قشقایی باستانی
نویسنده : نوروز دّرداری(فولادی) - ساعت ٥:۱۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/۳/۳
 

قوم قشقادر دوران حکومت و حیات دولت هیتّی در شمال آناتولی (ترکیه فعلی- م) سکونت داشته است. حوزه سکونت آن ها منطقه باستانی «پافال گارنیا – Paphlagonia» بود که امروزه آن سرزمین ها در استان های «چانکیری  - Çankın » و «کارابواک – Karabük»  بین آنکارا و دریای سیاه و در دامنه مناطق کوهستانی آسیای صغیر که 2400 متر از سطح دریا ارتفاع دارند قرار گرفته است.-

اولین اسناد و  منابع ، مربوط به تاریخ – هیتّی ها و قشقاییان، توسط پژوهشگران باستان شناس در آناتولی شمالی به دست آورده اند ، این اسناد و مدارک، مربوط به قرن 14 پیش از میلاد می باشند. برخی از پژوهشگران بر این باور هستند که این قوم قشقا، مردم بومی و اصلی در همین سرزمین (آناتولی) بوده و در همین دیار زندگی می کرده اند، که درستی این نظریه بسیار متحمل است.